Makalah Filologi Jawi, Sugeng Sinau. ☺
Bab I
PURWAKA
- Undheraning
Perkawis
Masyarakat Jawi menika nggadhahi kathah
karya sastra ingkang nggadhahi pitutur tumrap gesang menika. Karya sastra
menika saperangan ageng kaserat wonten karya sastra kadosta naskah-naskah /
teks kina. Pramila dipunbetahaken ngelmu ingkang ngrembag bab menika / saged
ndhudhah menapa wosing karya sastra ingkang sampun kaserat supados saged
dipunlampahaken wonten gesang menika.
Pramila wonten ngelmu ingkang ngrembag
pernaskahan / karya sastra, inggaih menika filologi. Filologi menika ngelmu
ingkang ngrembag bab sastra-sastra wonten ing lingkup kebahasaan, kesastraan,
saha kabudayan. Etimologi filologi menika saking tembung Yunani philos ingkang
tegesipun “cinta” (tresna), saha logos “kata” (tembung) ingkang nggadhahi teges
bilih dipun dadosaken setunggal “cinta kata” (tresna tembung). Menawi dipun
wiyaraken tegesipun menika remen nyinau, mliginipun ngelmu sastra / budaya.
Kanthi filologi, tiyang saged mangertosi
menapa kemawon ingkang kadadosan wonten ing jaman rumiyin saha ndudut budi
pekertinipun. Pramila, filologi boten saged maged piyambak minangka ngelmu,
nanging ugi mbetahaken displin ilmu sanes supados langkung gampil saha
komprehensif anggenipun neliti karya sastra. Wonten ing makalah menika badha
dipunandharaken disiplin-disiplin ngelmu ingkang wonten gayutin kaliyan
filologi.
- Weweton
Perkawis
1.
Menapa kemawon disiplin ngelmu ingkang
gayut kaliyan filologi ?
2.
Kados pundi gayutipun disiplin ngelmu
menika tumrap filologi ?
- Ancasipun
Panyeratan
1.
Supados langkung mangertosi kadospundi
filologi ing masyarakat modern kanthi gegayutanipun filologi kaliyan ngelmu
sanes.
2.
Kangge njangkepi tugas mata kuliah
Filologi Jawi II
Bab II
SURASA
- Filologi minangka
Ilmu Bantu Linguistik
Kangge panaliten linguistic diakronik,
ahli linguistic betahaken suntingan teks-teks lami asil kerja filologi lan ugi
saged betahaken asil kajian basa teks lami dening ahli filologi. Mliginipun
ahli linguistic percados kaliyan pamaosan teks-teks lami dhumateng para ahli
filologi utawi ahli epigrafi. Saking asil kerja sedaya menika, ahli linguistic
saged menganalisis seluk beluk basa-basa serat ingkang mliginipun sampun beda
kaliyan basa sedinten-dinten. Asil kajian linguistic menika lajeng saged
dipunmupangitipun dening para penggarap naskah lami.
Antaranipun filologi kaliyan linguistic
objek kaijanipun sami inggih menika basa. Menawi filologi menika madosi makna
saking teks ingkang adhedasaripun inggih menika basa dados filologi betahaken
linguistic minangka usaha kangge maknai basa. Lajeng, wonten mapinten-pinten
cabang linguistic ingkang saged biyantu filologi damel pengkajian naskah.
Sepisan, etimologi ingkang fungsinipun kangge nyinaoni asaling sejarah tembung.
Kapindho, sosiolinguistik inggih menika cabang linguistic ingkang nelaah
korelasi lan wonten gandheng cenengipun antaranipun perilaku basa lan perilaku
social. Ingkang angka tiga, stalistika inggih menika elmu ingkang njlimeti gaya
basa sastra satemah filologi saged mangertosi pinten yuswanipun naskah menika.
- Filologi minangka
Ilmu Bantu Sejarah Perkembangan Agami
Naskah-naskah Nuswantara menika kathah
sanget wernanipun, ugi kathat ingkang sampun mahiyaaken menawi naskah-naskah
Jawa Kuna kathah dipunwernani agami Hindu-Budha, dene naskah-naskah Melayu
kathah dipunpengaruhi agami Islam. Pengaruh sastra Islam wonten ing sastra Jawa
Baru mliginipun saking sastra Melayu.
Miturut Baried (1994 :
26-31), bahwa filologi bertindak sebagai ilmu bantu bagi ilmu-ilmu yang
menggunakan naskah lama sebagai objek penelitiannya. Salah satunya yaitu
filologi sebagai ilmu bantu sejarah perkembangan agama, hal ini karena
naskah-naskah Nusantara banyak mengandung teks-teks keagamaan. Suntingan naskah
terutama naskah yang mengandung teks keagamaan akan menjadi bahan penulisan
perkembangan agama yang sangat berguna, dan selain sebagai ilmu bantu bagi
sejarah perkembangan agama filologi pun bisa digunakan sebagai ilmu bantu
lingustik, ilmu sastra, ilmu sejarah, hukum adat, dan filsafat.
- Filologi
minangka Ilmu Bantu Filsafat
Miturut Sardjana
Hadiatmadja, Filsafat adalah suatu pandangan hidup mengenani pendirian yang
kebenarannya telah diterima dan diyakini untuk dijadikan landasan dasar dalam
menyelesaikan masalah-masalah hidup (2010: 1). Saking pangertosan menika,
filsafat minangka ngelmu ingkang neliti sedayanipun kanthi lebet sanget supados
saged mangertosi wosing kanthi mutlak / sejatos. Masyarakat Jawi menika
nggadhahi unen-unen urip ayom ayem tentrem, tebih nir ing sambekala ingkang
ngemot filsafat kangge gesanging masyarakat menika. Renungan ingkang sipatipun
filsafat kados unen-unen kala wau ingkang sampun nate dumados ing kala rumiyin
menika saged dipunteliti / kapundhut saking naskah-naskah kina / teks sastra.
Masyarakat tradhisional,
mliginipun ing jawi menika saperangan ageng ngelmunipun tuwuh saking seni saha
agami. Saking menika, wosing gesang ingkang tuwuh saking seni saha agami menika
saged kapundhut saking naskah-naskah utawi serat. Karya sastra menika nggadhahi
pandangan hidup ingkang dipunserat kanthi gamblang utawi samar-samar amargi
batin menika adhedhasar filsafati.
Saking filologi menika, kita saged ndhudhah menapa wosing karya
sastra ingkang wosipun pandangan hidup masyarakat, mliginipun masyarakat jawi.
Kanthi metode tartamtu, filologi saged kangge neliti wekdal panyeratan, papan
panyeratan, sinten ingkang nyerat, saha wosing seratan menika. Miturut Subagio
Sastrowardoyo (1983) Teks-teks karya sastra banyak mengandung nasihat dan
pepatah-pepatah yang menandakan bahwa sastra merupakan penjaga keselamatan
moralitas yang dijunjung oleh masyarakat pada umumnya. Saking ingkang
dipunandharaken Subagio menika, kapundhut bilih karya sastra menika minangka
”sangga” gesanging tiyang. Pramila kedah dipunjagi karya sastra-karya sastra
ingkang wonten. Dados, filologi menika ugi minangka srana kangge kajian basa
ingkang wonten salebeting naskah / karya sastra.
Filologi ugi nggadhahi
fungsi penyuntingan karya sastra. Tegesipun karya sastra ingkang kala rumiyin
panyeratanipun kirang trep, saged dipunleresaken supados makna saha ngelmu
(filsafat) ingkang wonten salebeting karya sastra saged langkung
dipunmangertosi.
- Filologi
minangka Ilmu Bantu Sastra
Amargi saking kathahipun cacah teks
sastrawi saha pepinginan supados lajeng dipungarap menika saengga wonten ing
perkembangan sejarahipun, filologi sampun nate dados ilmu sastra. Wondene, sak
menika filologi dados cabang ilmu sastra, menika dipunpirsani saking
perkembangan kemajuan ilmu sastra. Pambiyantu filologi tumrap ilmu sastra
ingkang utama inggih menika nyedhiaaken suntingan naskah lami saha asil
pirembagan teks ingkang saged dipunginakaken kagem bahan nyusun sejarah sastra
utawi teori sastra.
Ilmu sastra gadhah sifat umum menawi
data kagem nyusun teori-teorinipun migunakaken dhasar sastra lama, boten namung
sastra baru. Konvensi sastra baru dereng mesthi sami kaliyan konvensi sastra
lami.
Pendekatan
ilmu sastra ingkang dipunginakaken nalika pengkajian naskah-naskah ingkang
wosipun teks sastra inggih menika:
1. Pendekatan
mimetik, pendekatan ingkang nonjolaken aspek-aspek
referensi acuan karya sastra, reraketanipun kaliyan dunia maya.
2. Pendekatan pragmatik, pendekatan ingkang nonjolaken pengaruh karya sastra kagem pamaos.
3. Pendekatan ekspresif, pendekatan ingkang nonjolaken panyerat karya sastra ingkang
dados panganggitipun.
4. Pendekatan objektif, pendekatan ingkang mentingaken karya sastra kanthi struktur otonom, medal saking latar belakang sejarahipun.
- Filologi
minangka Ilmu Bantu Kabudayan
Kajaba kagem ngempalaken naskah-naskah
lami, memelihara, saha nyunting,
filologi kathah ngungkap khazanah ruhaniah warisan leluhur. Kadosta,
kapitadosan, adat istiadat, kesenian lan sapanunggalanipun. Mawi maos
naskah-naskah lami kathah dipuntemokaken wontenipun unsur-unsur budaya ingkang
samenika sampun punah, kadosta istilah-istilah kagem unsur-unsur budaya bidang
musik, takaran, timbangan, ukuran, mata uang, lan sapanunggalanipun. Bab
ingkang sampun dipunsebataken ing nginggil wau bahan ingkang migunani kagem
penyusunan sejarah kebudayaan.
- Filologi minangka
Ilmu Bantu Ilmu Sejarah
Naskah-naskah Nusantara ingkang
dipuntingali ngemot suraos bab sejarah ingkang kathah, inggih menika kadosta Negarakretagama, Pararaton (Jawa Kuna),
Babad Tanah Jawi, Babad Dipanegara (Jawa Baru), Sejarah Melayu, Hikayat
Raja-raja Pasai, Hikayat Aceh, dan Hikayat Banjar (Melayu). Suntingan
naskah-naskah menika saged dipunginakaken kangge sumberipun sejarah
sesampunipun dipunuji miturut sumber-sumber sanesipun (sumber asing, prasasti,
lsp) utawi sesampunipun dimangertosi sipat-sipatipun.
Kadhang kala ingkang kagungan sipat
historis menika namung bagean-bagean ingkang saged mratelakaken kadadosan-kadadosan
ingkang sezaman kaliyan panyeratipun. Menika ugi kathah ingkang langkung
dipunalusaken, inggih menika bilih wonten kadadosan ingkang dipuntingali saged
ngirangi drajading panguwasa. Sanajan mekaten, ananging teks-teks kados mekaten
kathah manfaatipun kangge njangkepi informasi sejarah ingkang wonten ing
sumber-sumber sanes, kadosta ing watu nisan Sultan Malikus-Salih ing Samudra
(Aceh) boten badhe kathah dipunandharaken bilih boten dipunpanggihi naskah Hikayat Raja-raja Pasai saha Sejarah Melayu.
Ilmu sejarah ugi saged manfaataken
suntingan teks jinis sanes, sanes jinis sastra sejarah, mliginipun teks-teks
dangu ingkang saged maringi seserepan bab kauripan masyarakat ingkang awis
dipunpanggihi wonten sumber-sumber sejarah ing njawinipun sastra.
- Filologi minangka
Ilmu Bantu Hukum Adat
Manfaatipun filologi kangge ilmu hukum
adat inggih menika wonten bab penyediaan teks. Kathah naskah Nusantara ingkang
ngrekam adat istiadat ugi. Wonten khazanah sastra Nusantara wonten teks ingkang
panci dipunkajengaken kangge hukum, ingkang dipunsebat miturut masyarakat
Melayu inggih menika ‘undang-undang’, ing Jawi ‘angger-angger’. Menapa ingkang
dipunsebat undang-undang ing masyarakat Melayu beda kaliyan ingkang wonten
masyarakat samenika. Undang-undang masyarakat Melayu sejatosipun adat ingkang
kabentuk ing masyarakat awit peredaran masa, sanes aturan ingkang sedayanipun
mligi dipundamel kaliyan raja minangka panguasa. Tuladhanipun inggih menika :
Undang-undang Negeri Malaka, Undang-undang Minangkabau, lsp.
Bab III
WASANA
- Dudutan
Wonten
masyarakat modern, filologi saged dados ngelmu bantu ngelmu sanes, inggih
menika:
- Ilmu bantu linguistik
- Ilmu bantu sejarah perkembangan agami
- Ilmu bantu filsafat
- Ilmu bantu sastra
- Ilmu bantu kabudayan
- Ilmu bantu sejarah
- Ilmu bantu hukum adat
- Pamrayogi
Miturut
panyerat, filologi menika gadhah maneka warna manfaat ingkang saged mlebet
mliginipun wonten 7 ngelmu ing nginggil menika, nedahaken bilih filologi menika
inggih taksih kawentar ing masyarakat modern, satemah sumangga ngelmu filologi
menika kedahipun langkung dipungatosaken, mliginipun kangge kalajenganipun
naskah-naskah Jawi saha teks Jawi ingkang dangu-dangu ical saking Jawa.
DAFTAR
PUSTAKA
Baried,
Siti Baroroh, dkk. 1985. Pengantar Teori
Filologi. Jakarta : Pusat Pembinaan
dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Kedudukan Filologi dan Ilmu-ilmu
lain. Diakses melalui http://isyammaliki.blogspot.com/2012/02/kedudukan-filologi-dan-ilmu-ilmu-lain.html.
Pada tanggal 24 Maret 2014.
Kegunaan
Filologi sebagai Ilmu Bantu. Diakses melalui http://filologidannaskah.blogspot.com/2014/01/kegunaan-filologi-sebagai-ilmu-bantu.html.
Pada tanggal 24 Maret 2014.
Komentar
Posting Komentar